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본 연구단이 연구하는 ‘ICT(Information & Communication Technology) 교량 기술’은 ICT 기반 부분교체 공법 및 저탄소 소재 활용 기술을 적용시킴으로써 교량의 전 생애주기(설계, 시공, 공용/유지관리, 교체)에 걸쳐 철저하게 교량을 관리하는 기술이다. 즉, 최대 공용수명 및 친환경(탄소 저감) 수준이 미리 설정되고, 이에 따른 부재 결정, 점검 및 교체 계획 등이 사전 계획되어, 첨단/친환경 기술 및 저탄소 소재 활용을 통해 능동적으로 관리되는 교량 시스템을 의미한다. 국내 교량 현황에 따르면 최대 경간장이 80m 이하인 교량이 전체의 99% 이상을 차지하고 있으며, 이에 따라 본 연구단은 파급효과가 클 것으로 예상되는 경간 200m 이내의 일반 교량에 대한 ICT 교량 기술을 개발하고자 한다.


The ‘ICT(Information & Communication Technology) bridge technology’ of this research group is a thorough bridge managing technology throughout the total lifespan(planning, construction, performance/maintenance management, replacement) of bridge by applying ICT-based partial replacement constructing method and low-carbon material application technology. In other words, it stands for the bridge system managed actively through advanced/eco-friendly technology and low-carbon material application by pre-arranging the level of maximum performance and eco-friend(carbon reducing) and pre-organizing member decision, inspection, and replacement planning according to this. According to the present domestic bridge condition, bridges with maximum span length less than 80 meters constitute 99% of the total bridges, and therefore, this research group is expected to have a great ripple effect on developing ICT technology for bridges with span length within 200m.